Ärendehandledning
Ärendehandledning innebär att du som handledd tar upp frågeställningar kring dina pågående ärenden. Det kan handla om bemötande eller behandling av individer eller mer generella funderingar kring återkommande problemsituationer.
Som handledare brukar jag fråga vilken typ av hjälp som önskas i just det här ärendet; det kan vara t.ex. handfasta råd ”hur ska jag gå vidare?”, feedback ”kunde jag ha sagt på ett annat sätt?”, övning ”hur gör jag det här på ett bättre sätt?” eller validering ”säg att jag inte är ensam om att känna så här”.
Processhandledning
I processhandledning ligger fokus på teamets övergripande arbetssätt och rutiner. Här finns möjlighet för dig och dina kollegor att tala om t.ex. grupprocesser, rollfördelning och arbetsbelastning. Det kan vara särskilt givande om ni som kollegor är nya för varandra, efter en omorganisation, eller om det har varit konflikter under en tid.
Metodhandledning
Är det metodhandledning du söker? Du uppmuntras då att sätta upp egna mål för vad du vill bli bättre på inom metoden. Jag vet att arbetet många gånger är stressigt och att det kan vara svårt att få tid att söka ny kunskap. Det är därför jag som handledare håller mig påläst och delar med mig av senaste nytt, alltifrån att demonstrera nya metoder under handledningen till att rekommendera vidare läsning.
Jag kan hjälpa dig att slipa dina färdigheter genom handledning i KBT och i psykologutredningar. Jag erbjuder även individuell utbildningshandledning för dig som går en grundläggande eller legitimationsgrundande psykoterapiutbildning med KBT-inriktning.